Sık Sorulan Sorular

- Ortodontik tedavi (tel tedavisi) hangi yaşlarda yapılır?(Dişler her yaşta düzelir mi?)

Gelişim döneminde olan çocuklarda çenelerin yapısından kaynaklı sorunların küçük yaşlarda tedavi edilmesi gerekir. Ama problem diş dizilimindeyse bu sorun her yaşta tedavi edilebilmektedir.

- Ortodontik tedavinin süresi ne kadardır?

Burada belirleyici olan unsur Ortodontik problemin şiddeti ve niteliğidir. Hastanın yaşına ve vücudun uyum sağlamasına paralel olarak süre 6 ay ile 3 yıl arasında değişebilmektedir.

- Dişler neden çapraşık çıkar?

Bu tarz problemlerin kaynağı genetik olabileceği gibi çevresel faktörler de etkili olabilmektedir. Çocuk anne ve babasından çeşitli genler alır. Mesela birinden küçük bir çene yapısını diğerinden ise büyük dişleri genetik olarak almışsa dişler çapraşık çıkmaya başlar. Yine süt dişlerinin erken dökülmesi veya diş kaybı sonucu, diş yerlerinin korunamamasından dolayı alttan gelen dişler yer bulamadığı için çapraşık oluşabilmektedir.

- Beslenme ile diş ve çene bozuklukları arasında bir ilişki var mı?

Beslenme ile ortodontik problemler arasında doğrudan bir ilişki vardır. Örneğin şekerli yiyecekler bu tarz sorunların ortaya çıkmasına neden olur. Şekerli besinlerin diş çürümelerine ve diş kayıplarına yol açtığı durumlarda, oluşan boşluğu komşu dişlerin doldurması sonucunda bu tarz sorunlar meydana gelir. Yine özellikle fazla şekerli yiyeceklerle beslenme, ortodontik bozukluklara neden olmaktadır. Protein, vitamin ve kalsiyum eksiklikleri ağız, diş ve çene bozukluklarına ve sorunlara neden olduğu da söylenebilir.

- Çocuğumun dişleri büyüme ile düzelir mi?

Çocuğun büyümesi ve gelişmesine paralel olarak çapraşıklık veya herhangi bir ortodontik bozukluk düzelmez. 16 yaşından itibaren çene yapısında ve boyutlarında küçülme olduğu gözlemlenmektedir. Yani herhangi bir sorunun tedavi edilmesi ve erken teşhisi hayati önem arz eder.

- Teller dişleri çürütür mü?

Dişleri çürüten teller değil tellerde biriken yemek artıklarıdır. Özellikle dişlerin yeterince fırçalanmadığı durumlarda tellerde oluşan bakteri plakları ileride diş çürükleri meydana getirir.

- Tellerin sağlığa zararı var mı?

Ortodontik malzemeler özellikle teknolojinin de ilerlemesi ile beraber oldukça kaliteli ve insan sağlığı düşünülerek üretilir. Bu nedenle metale alerjisi olanlar dışında herhangi bir zarar gözlemlenmemiştir.

- Çocuğum özellikle geceleri parmağını emiyor, dişlere zararı olur mu?

Daha çok biberon ve yalancı meme kullanan çocuklarda görülen parmak emme alışkanlığı ileride uzun süreli tedavi gerektirecek ortodontik bozukluklara yol açabilmektedir. Parmak emme, tırnak yeme, dudak emme gibi kötü alışkanlıklar gelişim çağındaki çocuklarda ağız ve çene yapısını bozabilmektedir. Bu tarz alışkanlıkların çocuk 3-4 yaşına gelen kadar unutturulması gerekir. Eğer çocuğunuzda saydığımız zararlı alışkanlıklardan birisi varsa onu muhakkak bir ortodontiste götürerek muayene ettirmelisiniz.

- Randevular hangi sıklıkta olmaktadır? Seanslara sık gelip gitmekle tedavi süresi kısalır mı?

Hastalığın şiddeti, hastanın durumu, tedavi şekline göre randevu sıklığı değişebilir. Genellikle 4-6 hafta arasında verilen randevular, hastalığın durumuna göre daha sık da olabilmektedir. Randevunun hangi sıklıkta olacağına doktor karar verir. Seans aralarının kısalması tedavi sürecini hızlandırmaz, bazen zararı bile olabilmektedir.